Tuesday 17 July 2012

Felda Residence Hot Spring, Sungkai

Hari ahad (15 Julai 2012) yang lepas aku bersama family & travel partner memanjangkan langkah menjelajahi Sungkai Hot Spring. Actually dah lama aku nak kesini. Tapi tiap kali plan tak pernah nak menjadi. 

Bila Social Leaving  offer voucher peningapan 2D1N dengan harga RM140, terus sahaja aku shoot email kepada travel partners. Pucuk dicita ulam mendatang lah. Aku terus beli 3 voucher dan merancang percutian seterusnya. 

@ Lobby Felda Residence Hot Springs

Mengikut perancangan, percutian ini akan disertai oleh 7 orang tapi disaat akhir 1 orang menarik diri kerana sibuk dengan urusan memindah barang ke rumah baru. Time ni lah pulak nak pindah ekk.....

Kami konvoy dengan 2 buah kereta. Sebuah bertolak dari Shah Alam dan sebuah lagi dari Ulu Klang. Kami dari Shah Alam bertolak jam 11.00 pagi, berjumpa di R&R Jejantas Sungai Buloh dan jam 1.45 petang kami sampai di resort.

 
The Chalet

 
 Our Room

Dari 3 bilik, hanya 2 bilik sahaja siap utk kami check in. Its better than nothing, right! Sampai bilik  terus sahaja mengeluarkan bekalan dan makan tengahari bersama-sama. Ala-ala berkelah tapi dalam bilik lah hehehehee...

Voucher yang kami beli dah include sekali dengan tiket masuk kolam air panas dan sejuk, 4 biji telor untuk direbus dan welcoming coffee.

Selepas solat zohor, kami bersiap untuk bermandi manda di kolam air panas. Harga sebenar tiket masuk adalah RM12.00 seorang. Tapi, sampai sahaja di entrance hujan turun dengan lebatnya bersilih ganti dengan petir. Nasib baik berhampiran kami ada bangunan stor untuk kami jadikan tempat berteduh.  

Meranti Coffee House

Setelah hujan agak reda tapi masih renyai, kami berpakat berlari-lari anak menuju ke Meranti Coffee House untuk pekena secawan kopi.  Mengah aku dibuatnya kerana berlari sambil mendokong anakku yang seberat 13kg. Erkkkk lenguh kaki dan tanganku!!! 

Akhirya aktiviti pentang itu dipenuhi dengan acara menambah berat badan hahaaa. Apa tidaknya, baru makan tengahari disusuli pulak makan petang. Sebelah malam, kami hanya lepak dibilik sambil menyembang masalah negara, masalah kerja dan blahh blahh blahh....

90 - 100 Celsius

Esok pagi, selepas sarapan kami melaksanakan aktiviti yang terbantut semalam. Kali ini kami dahulukan dengan aktiviti merebus telor. Kami diberi 4 biji telor untuk satu bilik. Peruntukan masa untuk merebus telor adalah bergantung jenis hasil yang kita kehendaki. Aku masak telor 1/2 masak = 3 minit. Untuk 3/4 masak = 4 minit.  Hemm itu sahaja yang aku ingat hehhehe. Oh ya! Kicap masin pun diberikan bersama-sama.

 
Kolam Air Sejuk

Siap sahaja merebus dan makan telor, acara berendam pun bermula. Kami mulakan dengan kolam air sejuk selama 30 minit  dan disusuli dengan kolam air panas selama 30 minit juga.

Penat berenang (ala-ala jerk), kami balik ke bilik untuk berkemas dan makan baki bekalan sebagai makan tengahari kami. Jam 1.00 petang kami bertolak balik ke Shah Alam.

So far, percutian ini amatlah simple. BERSANTAI dan menenangkan FIKIRAN. My next holiday will be on  September to LANGKAWI!!!



PERBELANJAAN:-

1) Standard Room - RM420 (RM140 X 3 bilik)
2) Minyak kereta - RM 60 (RM30 X 2 kereta)
3) Tol - RM 63.60 (RM15.90 X 2 hala X 2 kereta)

JUMLAH KESELURUHAN - RM 543.60 / 6 orang = RM90.60 seorang


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...